دیابت موجب افزایش خطرحمله‌ی قلبی و سکته مغزی می‌شود

درسالهای اخیر، انجمن قلب آمریکا، دیابت را به عنوان یکی از هفت عامل خطر اصلی و قابل کنترل برای بیماریهای قلبی عروقی معرفی کرده است.

 بالغین مبتلا به دیابت 50 درصد بیش از افراد غیردیابتی بر اثر حملات قلبی جان خود را از دست می‌دهند بر اساس مطالعه‌ای که توسط محققان دانشگاه Leedsانجام شده است در طول یک دوره‌ی 10 ساله در این مطالعه 700 هزار نفر به این دلیل جان خود را از دست داده‌اند.

دکتر Inkumsahعضو هیئت مدیره‌ی پزشکان خانواده در گروه مراقبتهای اولیه ی دیوپس می‌گوید: پیشرفتهای قابل توجهی درطول دو دهه‌ ی گذشته در درمان بیماریهای قلبی انجام شده است، به طورکلی شانس بقاء افرادیکه حمله‌ی قلبی یا سکته‌ی مغزی را تجربه کرده‌اند، امروزه به مراتب بیشتر از همیشه است اما برای افراد مبتلا به دیابت بهبود کمتری در بقاء افراد پس از حمله‌ی قلبی یا سکته‌ی مغزی نسبت به جمعیت عمومی مشاهده می‌شود.

 بسیاری از پزشکان در حال حاضر، دیابت را به خودی خود، قوی‌ترین عامل خطر برای بیماریهای قلبی می‌دانند اما برای کسانی که به دیابت مبتلا هستند، کنترل مقدار قندخون به تنهایی به اندازه‌ی کافی در کاهش بیماریهای قلبی موثر نیست. عروق خونی در افراد مبتلا به دیابت به سایر عوامل خطر شناخته شده از جمله کشیدن سیگار، دیابت، کلسترول بالا و فشارخون بالا حساس هستند و مستعد آسیب می‌باشند. بیش از 90 درصد از افراد مبتلا به دیابت دارای یک یا چندین فاکتور خطر یاد شده می‌باشند. خبر خوب اینست که دستورالعملهای جلوگیری از بیماریهای قلبی و دیابت به هم بسیار شبیه هستند:

·        قند خون خود را در محدوده ی سالم نگه دارید، قندخون ناشتای شما باید به طور مداوم زیر 100 میلی گرم بر دسی لیتر باشد و معیار مهم تر مقدار هموگلوبین A1cاست که متوسط مقدار قندخون شما را درطی 3 ماه گذشته نشان می‌دهد.

·        حداقل 30 دقیقه فعالیت متوسط تا شدید هوازی درحداقل 5 روزهفته داشته باشد.

·        از یک رژیم غذایی متعادل پیروی کنید که درآن همه‌ی انواع غذاها بجز غذاهای فرآوری شده(سوسیس، کالباس‌ و بیکن) وجود داشته باشد، سعی کنید از انواع میوه‌ها و سبزیجات پرکیفیت استفاده نمایید.

·        فشارخون خود را زیر 130/80یا 140/90نگه دارید بویژه اگر به دیابت مبتلا می‌باشید.

·        مقدار کلسترول و تری‌گلیسرید خون خود را در محدوده‌ی نرمال نگه دارید توجه خود را بر روی کلسترول ‌LDL  یا کلسترول بد معطوف کنید مقدار کلسترول LDL  نباید بالاتر از 100 میلی گرم بر دسی لیتر برای بزرگسالان مبتلا به دیابت باشد.

·        وزن و BMI  خود را در محدوده‌ی نرمال حفظ کنید، نمایه‌ی توده‌ی بدنی شما نباید بیش از 25 باشد، برای نژادهای آسیایی بهتر است کمتر از 23 باشد.

دکتر Inkumsahمی‌گوید: عوامل فیزیکی و بالینی بسیاری وجود دارد که قابل کنترل نیستند اما دیابت نوع 2 از جمله‌ی این عوامل نیست، بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به بیماری قلبی یا تأخیر در مرگ به دلیل بیماری قلبی، بطور ساده جلوگیری از ابتلا به دیابت است. چنانچه به توصیه های پزشک خودعمل کنید می‌توانید با سلامت 20 تا 30 سال دیگر به زندگی خود ادامه دهید.

 منبع:

www.statesville.com/news/diabetes-drives-up-risk-of-heart-attack-stroke/article_e69f7f4c-c79e-11e6-badd-6f3a0de3ad27.html